Borneo, Singapore en Maleisië - Reisverslag uit Pulau Tioman, Maleisië van Miranda en Hilbert - WaarBenJij.nu Borneo, Singapore en Maleisië - Reisverslag uit Pulau Tioman, Maleisië van Miranda en Hilbert - WaarBenJij.nu

Borneo, Singapore en Maleisië

Door: Miranda

Blijf op de hoogte en volg Miranda en Hilbert

20 Februari 2014 | Maleisië, Pulau Tioman

Borneo, Singapore en Maleisië

Daar gingen we dan, met de boot weg uit de jungle in Sukau om vervolgens een busreis van 5 uur te maken naar Semporna.
Wat een verschrikkelijke vieze stinkstad! We voelde ons er niet veilig en overal lag afval op de grond en in de zee. Gelukkig zijn we direct op zoek gegaan naar een goede duikschool. Die vonden we en de volgende dag zaten we al vroeg in de boot naar Mabul island. Na 2 uur varen en van top tot teen overspoeld te zijn met zeewater kwamen we aan bij Big John Scuba. We sliepen in "huisjes op palen" boven het water.
Haha, het klinkt heel mooi, maar dat was het alleen als je je ogen bijna dichtkneep. Maar uh, wat wil je voor 20 euro pp all in! Het eten was goed en de duiken waren fantastisch! En de laatste dag hebben we ons zelf beloond met 3 duiken op Sipadan! Een van de beste duikspots ter wereld. Kost wat meer, maar dan zie je ook alles; 20 schildpadden, 50 bumperheads, 200 barracuda's, een stuk of 30 zwart- en witpuntrifhaaien en nog heel veel andere vis en prachtig koraal. Na drie mooie dagen van duiken op Mabul, Kapelai en Sipadan, zonnen en s'nachts wakker worden van ratten in de slaapkamer, vertrokken we naar Tawau.
Vanuit Tawau pakte we het vliegtuig richting Miri met een tussenstop op Kuala Lumpur omdat dat goedkoper was. Echter bleek dat toch niet zo goedkoop, want we miste onze vlucht van KL naar Miri! Haha, na stress en veel moeite konden we de volgende dag toch naar Miri vliegen.
In Miri verbleven we 2 nachten bij een Engelsman in een prachtige bio lodge. Er was daar niet veel te doen, behalve vissen in zijn meertje en crossen op 2 mini crossmotoren. Met een jong stel uit Engeland hebben we ons prima vermaakt en na 3 dagen vlogen we met een klein vliegtuigje naar Mulu nationaal park.
Daar hebben we 3 dagen rondgelopen. De grootste grot ter wereld gezien, 3 andere grotten, gezwommen in het water vanuit de bergen, de vleermuizen zien uitvliegen, een night walk gedaan en een canopy walk gedaan. Heel leuk, maar eigenlijk zijn we erachter gekomen dat wij niet zo gefascineerd zijn van grotten! :)
Vanaf Mulu vlogen we verder naar Kuching. Kuching (Sarawak, Borneo) is een hele leuke stad. Het is er schoon en je krijgt een beetje het gevoel van Frankrijk vanwege de rivier met lichtjes, allerlei kraampjes met souvenirs en straatmuzikanten.
Vanuit Kuching zijn we twee dagen naar Bako nationaal park gegaan. Hier hebben we een paar jungle trekkings gedaan en ook een night walk. Bij de vorige night walk zagen we een slang, kikkers en een tarantula spin. Tijdens deze night walk zagen we spinnen, kikkers, slapende apen en een schorpioen. Oh ja, en er zat opeens een mega grote krekel op mijn (Miranda) been. Toen ik dat doorhad heb ik het hele oerwoud wakker gegild! Haha, ik zag namelijk niet wat het was en dacht dat het een giftige spin zou kunnen zijn! En de volgende dag viel ik van een trap omdat ik achterna gezeten werd door apen. Haha, probiscus apen en zwarthoofd apen zij super leuk, maar makaken zijn vreselijk brutaal! Ze hebben ons beroofd van nootjes, tasjes met flesjes water en zelfs Hilbert zijn blikje cola kon hij niet veilig opdrinken.

Van Bako terug naar Kuching en een vlucht naar Singapore via Kuala Lumpur, waar we vervolgens onze vlucht weer hadden gemist! Haha, dan maar een nachtje in Kuala Lumpur. Top, want we hadden de Petronas Twin Tower nog niet in het donker gezien en zo konden we mooi nog een drankje doen in de Skybar.
De volgende kwamen we veilig aan in het indrukwekkende Singapore. Wel even wennen want alles is heel duur daar. Wat een wereld stad! Enorme hoge gebouwen en dure auto's en we hebben een kijkje genomen bij het zwembad op het dak van Marina Bay Sands. Dat is een populair en mega duur hotel, vreselijk hoog en prachtig uitzicht over de stad. Na een avondje Pub Crawl (kroegentocht) met onze Zweedse nieuwe vriend en een kater de volgende dag, verlieten we ook Singapore weer.
Een busreis van 4 uur bracht ons in Melaka, een plaatsje in vaste land van Maleisië. Dit is rond het jaar 1580 van de Nederlanders geweest, waardoor er nog veel Nederlandse dingen te zien zijn zoals; kerken, een molen, en delfts blauw. Super leuk om weer eens een molen te zien na anderhalve maand!
Vanuit Melaka zijn we naar de oostkust van Maleisië gegaan en met de boot naar Pulau Tioman, vlakbij het eiland waar expeditie Robinson is opgenomen. Een groot eiland met apen, jungle en een mooie onderwater wereld. Ook hier hebben we gedoken, maar zelfs met snorkelen is al genoeg te zien. Weer haaien, een schildpad, veel visjes en mooi koraal. En vooral lekker relaxen op het strand.
Morgen gaan we terug naar Maleisië, op zoek naar olifanten en jungle.
Pff volgens mij is dit verslag nu wel lang genoeg! ;)

Groetjes,

Miranda en Hilbert!

• 21 Februari 2014 - 21:54

Marga:

nou jullie maken heel wat mee. veel onder water. hilbert hou jij je zenuwen in bedwang. lijkt me eng. en ik maar cda borden plakken.
    veel plezier .zal blij zijn als jullie weer heel thuis zijn.

• 25 Februari 2014 - 16:35

Johan :

Super dik ! Ben jaloers. Gaan we straks in Thailand ook zoveel doen :)

• 03 Maart 2014 - 19:33

Elles En Niels:

Nou, wij worden hier helemaal jaloers van.
    Wat onwijs gaaf!

Veel plezier en geniet van al het mooi :)
    Xx

• 12 Maart 2014 - 18:53

NeldeGoeij:

hallo Hilbert hoe gaat het met jullie, ik lees veel over jullie, je hebt al veel gezien, dat is genieten, straks mooie verhalen, mis je de thuisfront nog niet, maak maar veel mooie fotos, dat wil ik graag eens zien, wij gaan met jou ouders naar Ireland, ik heb er zin in, en kees ook, prachtig land, ik wens jullie nog veel reisplezier, en heelhuids terug gr Kees EN Nel

Tags: Singapore